VJS:n tiedote koronavirustilanteeseen liittyen 3.3.2021

Tervehdys kaikille,

Viime päivien aikana koronaohjeistusten ympärillä on käynyt melkoinen turbulenssi, sillä uusia ohjeistuksia ja/tai tarkennuksia on tullut vajaan viikon aikana lähes päivittäin – viimeksi tänään.

Olemme saaneet paljon kyselyitä omiin ohjeistuksiimme liittyen, lähinnä siihen, miksi me toimimme 07-syntyneiden ja vanhempien, alle 20-vuotiaiden junioreiden kanssa näin, kun osa muista pääkaupunkiseudun seuroista jatkaa ko. ikäluokkien toimintaa yksityisillä kentillä.

Seura on tehnyt päätökset toiminnastaan niiden ohjeistusten, rajoitusten ja suositusten pohjalta, jotka ovat olleet ko. ajankohtana käytössä. Nämä ohjeistukset ovat, kuten edellä mainittiin, tuosta ajankohdasta muuttuneet ja/tai tarkentuneet lähes päivittäin, ja viimeksi tänään on tullut jälleen uusia käänteitä, jotka vaikuttavat päätöksentekoon. Tehdyt päätökset pohjaavat myös linjaan, jota olemme noudattaneet koko kriisin ajan.

Seuraamme totta kai tilannetta ja olemme valmiita reagoimaan tarvittaessa nopeastikin, mutta ainakin tämän viikon (vko 9) osalta toimimme nykyisillä ohjeilla. Viranomaistahojen viestintä ja ohjeistukset ovat olleet hyvin epäselviä ja epäjohdonmukaisia, joten haluamme toimia harkiten, jotta linjauksillamme ja mahdollisilla muutoksilla on kestävä ja mahdollisimman pitkäkestoinen pohja.

Tunnemme jokaisen huolen ja tuskan – nehän ovat tässä kohdin yhteisiä. Pyrimme pitämään tilanne huomioiden parhainta mahdollista huolta pelaajista ja joukkueiden taustoista, päätoimista väkeämme unohtamatta.
On siis tärkeää huomioida, että muutoksia ei voida tehdä vain yhtä joukkuetta tai ikäluokkaa ajatellen, vaan kokonaisuus huomioiden. Koska toiminnassa pitää ottaa huomioon käytettävissä olevat olosuhteet, turvallisuusohjeet ja henkilöresurssit, eivät muutokset – suuntaan tai toiseen – ole koskaan yksinkertaisia.

Summa summarum; seuraamme taajaan muuttuvia tilanteita koko ajan ja käymme jatkuvaa keskustelua siitä, miten jatkossa toimimme. Käymme tätä keskustelua myös kaupungin ja Palloliiton kanssa. Näiden tietojen pohjalta linjaamme toimintaamme ja siihen mahdollisesti tulevia muutoksia. Ja tiedotamme niistä tai nykyisten ohjeistusten mukaisen toiminnan jatkumisesta erikseen, mutta ainakin kuluvan viikon ajan toimimme siis nykyisillä ohjeilla.

Toivotan tsemppiä, terveyttä ja kestävyyttä kaikille. Helppoa sanoa, vaikeampaa toteuttaa – tiedän sen varsin hyvin. Kuitenkin, katse kirkkaana eteenpäin, sillä olemme koko ajan lähempänä normaalia.

Mikäli tarvitset lisätietoja ohjeistuksiin liittyen, ole suoraan yhteydessä minuun (kim.ekroos@vjs.fi).

Kim Ekroos