Tiedote toimintamaksuista 28.10.2022

Hyvä VJS-perhe,

toivottavasti haasteelliset koronavuodet ovat nyt takanapäin, ja pääsemme alkavalla kaudella toimimaan normaalisti läpi kauden. Olemme haasteidenkin keskellä onnistuneet koko yhteisön upean sitoutumisen ja tuen ansiosta toimimaan olosuhteisiin nähden hyvin ja koko ajan yhä normaalimmalla tavalla. Siitä teille kaikille suuri kiitos! VJS on vaikeinakin aikoina onnistunut huolehtimaan taloudestaan esimerkillisesti – niin nytkin. Tekemillämme järjestelyillä säästyimme toimintamaksujen korotuksilta, joihin olimme varanneet kauden ajalle kaksi tarkistusikkunaa. Hienoa, että näihin korotuksiin ei ollut tarvetta turvautua.

Päättyneellä kaudella yksi keskeisimmistä projekteista oli uuden strategian luominen, ja tämä prosessi saatiin valmiiksi aikataulun mukaisesti lokakuun puolessa välissä. Keskeisiä projekteja olivat myös organisaatiouudistus, jolla pyritään vastaamaan strategian tavoitteisiin, iso järjestelmäuudistus, jonka myötä seuran käyttämät ja toiminnan kannalta välttämättömät järjestelmät (taloushallinto, toiminnanohjaus, Office 365) on päivitetty tämän päivän vaatimuksien mukaisiksi sekä edustusjoukkuetoiminnon eriyttäminen, jonka myötä naisten ja miesten edustusjoukkueiden toiminta ja hallinnointi siirrettiin uuden VJS Vantaa Oy:n hallintaan. Eriyttämisestä tiedotetaan myöhemmin lisää, mutta sillä pyritään lisäämään läpinäkyvyyttä, turvaamaan emoseuran taloudellinen ja toiminnallinen asema sekä parantamaan edustusjoukkueiden menestymisen edellytyksiä.

Uuden strategian myötä on vahvistettu myös seuran toimintasuunnitelma ja talousarvio kaudelle 2022, ja näiden myötä myös jäsen- ja toimintamaksut.

Toimintamaksujen rakenteeseen tulee muutoksia, jotka juontavat juurensa pelaajamäärän laskuun, organisaatiouudistukseen sekä järjestelmäuudistukseen. Edustusjoukkuetoiminnon eriyttämisellä ei ole vaikutuksia pelaajien maksuihin, kuten ei ole ollut aiemminkaan, vaan edustusjoukkueiden toiminnan rahoitus järjestetään niiden oman toiminnan kautta.

Panostukset ja kehitystyö vaativat aina resursseja. Tästä johtuen toimintamaksuja on jatkossa kahta tasoa; kuukausieriin jaettu joukkuetoimintamaksu ja vuosittainen seuratoimintamaksu. Toimintamaksujen lisäksi maksetaan vuosittain jäsenmaksu, joka syyskokouksen päätöksellä on myös ensi vuonna 60 euroa/pelaaja.

Joukkuetoimintamaksujen sisältö pysyy aiempaan nähden, luonnollisesti tason mukaisesti, pääosin muuttumattomana. Joukkuetoimintamaksut on määritelty toiminnallisen panostuksen mukaisesti joko samalle, alemmalle tai korkeammalle tasolle kuin viime vuonna. Korotukset kohdistuvat kilpajoukkueiden toimintaan, kun taas perustason joukkueiden kuluja on leikattu. Joukkuetoimintamaksut ja toiminnan sisällöt löytyvät tuttuun tapaan sivuiltamme. Toimintamaksut löytyvät kootusti myös tämän uutisen lopusta.

Samanaikaisesti tehtyjen organisaatio- ja järjestelmäuudistusten myötä seuran toiminnan kannalta välttämättömien hallinnon toimintojen kuluja katetaan vuosittaisella sadan euron (100 €/pelaaja/vuosi) seuratoimintamaksulla, joka on kaikille sama ikäluokasta riippumatta.

Jäsen- ja seuratoimintamaksut tullaan laskuttamaan tammikuussa, joukkuetoimintamaksu samalla rytmillä kuin nyt, eli kuukausittaisina tasaerinä, pois lukien marras-joulukuun erät, jotka laskutetaan yhdellä laskulla joulukuun alussa.

Koko jäsenistömme sitoutuneisuuden ansiosta olemme korona-ajan myllerrystenkin jälkeen pystyssä ja elinvoimaisena sekä valmiina kauteen 2022. Kiitos siitä vielä koko VJS-perheelle!

Lisätietoja maksuista antaa toiminnanjohtaja Kim Ekroos, kim.ekroos@vjs.fi

Ystävällisin terveisin,